En perfekt ledig dag

Promenerade sakta mak till stan efter en lång förmiddag med en liter kaffe, sedan vidare till Boulognern där jag avnjöt frukost i form av en liten smakportion tjälknul med surkålssallad och tittade på en massa folk som viftade med svenska flaggor. Fortsatte till Konstcentrum för att checka den senaste utställningen, som dock inte var i min smak men helt okej.

Bytte om och stack till Fjärran Höjder och solade. Retade mig vansinnigt på att de hade reklamradio i högtalarna, men hittade mina hörlurar och lyssnade på The Deer Tracks istället, då gick det bättre. Pratade träning i allmänhet och karate i synnerhet med en karateka som råkade vara där samtidigt med mig och insåg alltför sent att solen faktiskt brände – nu bränner axlarna rätt bra, har jag otur kommer de att bränna inatt också.

Tog sedan cykeln och cyklade från ena affären till den andra i jakten på allt jag behöver. Börjar ju bli kräsen, köttet handlas i en butik, glassen i annan och kattmaten i tredje. Räknade ut att det blev närapå 2 mils cykling, bara sådär att jag knappt märkte det!

Nu väntar Åsa Nilsonnes En passande död – en lite annorlunda bok, handlar om en kvinna som får diagnosen Alzheimer och beslutar sig för att arrangera sin död – utan att för den skull begå självmord. Hon beskriver hur det kan tänkas vara när sjukdomen sätter in, när glömskan kommer och det dagliga livet blir jobbigare och jobbigare. Ska bli intressant att se hur hon får till det.

Det känns som en alldeles perfekt ledig dag.

Kommentera

