Inga kläder mer idag

Söndagen har gått i pysslandets tecken. Började med att cykla till Willys och handlade mat (korv, dricka, engångsgrill o sånt) till tisdagens karateläger för ungar. Naturligtvis slutade att regna när jag väl kom ut så jag blev alldeles genomsvettig i regnstället, men jag fick alla saker till dojon till slut – krävdes bara två cykelturer till affären.

Då solen behagade visa sig tog jag snabbt på mig löparstassen och begav mig ut. Körde lite annorlunda – ut hårt så det var skönt att springa lite långsammare sedan. Persade på min runda igen, jag har börjat koncentrera mig på löpsteget i allmänhet och fotisättningen i synnerhet och jag springer lite fortare nu än tidigare, har faktiskt kapat 4 minuter på en 8-km-runda bara genom att ändra löpsteget! Jag låtsas också att det inte är jobbigt, mycket av löpningen sitter ju i huvudet! Försöker tänka att det faktiskt är jag som bestämmer, jag väljer att springa, det är ingen som tvingar mig. Och det funkar.

Väl hemma igen bakade jag pizzamuffins. Jag tänkte att det skulle bli lite tillskott till korv med bröd, var sin muffins skulle ungarna få. Jomenvisst. De sjönk ihop till små platta degknyten i pappersformarna, man får lov att skrapa loss dom från pappret med tänderna. Smaken var det dock inget fel på, så jag tar med mig dom och tvingar dom i ungarna. Det är bra föda – ägg och ost, bra träningsmat! Gjorde även Runes energikakor, tänkte bjuda på en liten bit på förmiddagen så de orkar fram till lunchen – och visa att det finns bra alternativ till affärernas energikakor som kostar multum och innehåller massor av tillsatser. Naturligtvis brände jag mig på knäcket, jag har aldrig lyckats göra knäck utan att bränna mig, men det blev helt okej energikakor.

Sitter fortfarande i löpkläderna, försöker hålla armarna intill kroppen så att inte stanken sprids, borde nog tvätta tischan igen … kläder i funktionsmaterial stinker gräsligt efter några gångers användande! Dessutom blir det svårare och svårare att få bort lukten även när kläderna tvättas, trots att jag håller mig till tvättråden och låter bli sköljmedel.

Nu är det kanske dags för dusch, ska bli skönt att se på nyheterna i morgonrocken – för jag tänker inte klä på mig igen idag!

5 Responses to Inga kläder mer idag

  1. Bitte K skriver:

    Det sägs att ättika ska funka. Jag har försökt både med och utan sköljmedel, men tycker inte att något hjälper.
    Själv skaffade jag mig lite sprit, sån där man använder på sjukhus, och duttade på strategiska ställen. Det fungerade. Det går säkert bra med skogsstjärnan eller smuggelsprit också.

  2. Islandsmamman skriver:

    Köpte ett par yogabyxor med väääldigt vida byxben för ett par veckor sen. Jag har bott i dem sen dess (hemma alltså, på jobbet gäller andra klädregler..), som en liten unge ha jag tvättat dem på kvällen så att de är torra när jag vaknar, haha. Man ska ha luftigt omkring sig när man är ledig!

  3. Keith Z. King skriver:

    Det sista skriket är kompressionskläder. Det är väl inte helt vetenskapligt belagt att dessa plagg skulle funka. Min åsikt är att dom fyller sin funktion. Själv använder jag kompressionsstrumpor vid längre lopp som maror och ultror. Det finns även kompressionskläder. Kompressionskläder pressar lite lätt runt muskulaturen och gör så att blodflödet ökar genom musklerna. På så sätt förhindras eller fördröjs den stelhet som brukar komma vid längre löpningar. Denna typ av kläder skall även med fördel kunna bäras efter ett träningspass eller lopp och på så sätt påskynda återhämtning och minska stelhet. Själv har jag märkt att det har blivit bättre sedan jag börjat med kompressionsstrumpor.

Kommentera

