Ingen frukost – du är galen!

I morse när jag åt min frukost bestående av närmare en liter kaffe funderade jag på hur jag äter nuförtiden. Jag äter ju huvudsakligen lågkolhydratkost men jag är ingen LCHF-taliban.

Jag har helt rationaliserat bort frukosten, dricker bara kaffe – en stor kopp på vardagarna, tre-fyra stora koppar på veckosluten. Jag behöver inte äta frukost, jag klarar mig alldeles utmärkt till lunch utan att äta fast föda – och utan att vara hungrig eller vilja slå ihjäl något pga lågt blodsocker. Skulle någon sagt till mig för 5-6 år sedan att jag inte skulle behöva frukost, då hade jag trott att de var helt galna.

Lunchen äter jag vid 12-snåret på vardagarna och framåt 13-14 på veckosluten. Lunchen är oftast det som blev kvar av gårdagens middag, en gång i veckan brukar jag käka pizza på jobbet – då äter jag bara pålägget, lämnar resterna till arbetskamraterna som villigt käkar upp det avskrapade brödet.

Middagen brukar bli kring 18-19-tiden och består oftast huvudsakligen av kött/fisk/kyckling med antingen broccoli, blomkål eller vitkål till. Ibland kokar jag ett gäng ägg som jag äter till lunch och middag med fiskkonserver till (makrill eller tonfisk) – snabbmat, kallar jag det.

Mellanmål? Egentligen behöver jag inga mellanmål, men det är ju trevligt att äta så en näve mandlar, kanske ett par centimetertjocka skivor ost eller en bit salami slinker ner lite då och då.

På en vecka får jag nog i mig 2-300 gram choklad också, ibland blir det choklad istället för middag. En glass slinker ner ibland, speciellt nu på sommaren, men jag undviker alla former av spannmål – min mage hamnar i uppror då. Socker går alltså rätt bra, men inte mjöl. Jag kan inte äta alltför mycket socker – bara en halv bytta Ben&Jerrys glass får jag i mig nuförtiden, äter jag mer så mår jag illa.

Jag äter betydligt färre mål idag än tidigare, många gånger räcker det med ett mål om dagen. Jag äter gärna lunch på jobbet, då lunchen ju också är en social grej, det är då som allt skvaller avhandlas. Många gånger kommer jag på först sent på kvällen att jag inte har ätit middag, då blir det snabbmat (ägg + något) eller så tillreder jag bara något till morgondagens lunch.

Om det är svårt att hålla sig till lågkolhydratkost? Nej, inte ett dugg. För mig har det blivit en befrielse att slippa tänka på mat hela tiden, jag behöver inte fylla på var fjärde timme som tidigare när jag försökte hålla mig till lågkalori-kost. Mitt blodsocker och därmed mitt humör och ork håller sig på jämn nivå. Jag behöver heller aldrig fundera på maten före träningen – jag springer lika bra en lördag förmiddag efter en kanna kaffe som en onsdagkväll efter en kött-middag.

Och nej, jag tänker inte börja med frukost igen. Jag får ju faktiskt sova en kvart längre nuförtiden.

8 Responses to Ingen frukost – du är galen!

  1. Tant Otto skriver:

    Så bra och behändigt enkelt det verkar..men känner du ingen hunger?

  2. Anna skriver:

    Men om du äter glass, det är inte så att det startar enorma sug de följande dagarna, som det ”ska” göra om man fuskar med LCHF?

  3. Anna skriver:

    Var du sockerberoende innan du började med LCHF. Om du inte var det kanske det är förklaringen till att du klarar att fuska. (Fast jag vill ju också kunna fuska.)

    • Ninja Ister skriver:

      Nja, jag vet inte om jag ska kalla det för sockerberoende, men jag vet att mitt blodsocker sköt upp i nivåer som diabetiker kan ha när jag åt sötsaker. Och hjärnan reagerar sedan när blodsockret går ner, då skriker den efter mer socker. Spelar ingen roll om sockret går ner från 16 till 15 eller från 5 till 4 – hjärnan reagerar på snabb nedgång. Nu när jag vet det, är det betydligt lättare att hantera det – det har inget med dålig karaktär att göra, det är bara min hjärna som skriker och DET kan jag hantera.

  4. Anna skriver:

    Ok. Mitt blodsocker sköt inte i höjden, men jag hade svårt att hantera fallet som gick under fastenivån, dvs blodsockervärdet jag mätte på morgonen, ca en och en halv timme efter min frukost förut. Jag fick ont i huvudet och blev darrig och ville mörda för ett glas apelsinjuice. Det blev dock lite bättre sedan jag fick medicin mot låg sköldkörtelfunktion, så sådant kan spela in. Ännu bättre sedan jag började äta ”LCHF-inspirerat” men är ännu ej bra.

Kommentera

