Expedition The Levant 2014

Kom till Amman igår, efter en lång dag med flyg från Arlanda till Istanbul och från Istanbul till Amman. Däremellan fick vi vänta flera timmar på Istanbuls flygplats där jag passade på att besöka Starbucks och dricka en Mocha Frappucino och fick självklart brain freeze då jag sög i mig den goda drycken för fort – jag förstår inte varför jag inte lär mig?!

Naturligtvis var det förseningar, vilket innebar att vi inte kom i säng förrän efter två på natten, vi var så trötta att vi bara fnissade och flamsade innan vi kom i säng. Min rumskompis är helt okej, vi har inga svårigheter att flamsa ihop.

Dag två började med knapp medveten uppstigning 06.30 – och sen har det varit full rulle. Först dryga två timmar med buss till norra Jordanien till Umm Qais och därefter till Jerush.

I Umm Qais finns lämningar från antiken, både greker och romare har byggt och lämnat efter sig fantastiska byggnader, men det häftigaste där var faktiskt utsikten – en storslagen vy över Golanhöjden och Genesaretsjön.

Jag har alltså idag stått och blickat över Golanhöjderna. Höjderna som det berättas om på nyheter, höjderna det skrivs om i tidningarna. Det kändes lite häftigt … och att samtidigt se sjön Genesaret, den som det berättas om i bibliska myter, kändes lite läckert.

Därefter åkte vi till Jerush – en hel stad som romarna byggde upp och där det finns en amfiteater kvar, en massa kolonner och torg – fantastisk väl bevarat trots årtusendens väder och vind. Vi gick och gick – dammet yrde och fötterna svullnade men det var värt det!

Jag kan inte missa att berätta om maten, lunchen vi åt fem minuter från Jerush – det var en restaurang som såg ut som ett utfodringsställe med långbord, men visade sig har helt fantastiskt käk. Först en massa smårätter, inspirerade av det libanesiska köket, därefter grillat kött – både lamm, nöt, kyckling och färs och massor av gott bröd att doppa i de olika geggorna. Jag var i mathimlen!

Middagen på hotellet däremot var ganska vardaglig, men dög att stilla hungern med. Hotellet är ett helt okej hotell, förutom att det inte går att koppla sig mot wifi på rummet utan jag måste ner i lobbyn för det. Lite irriterande. Lite.

Det känns som om Expedition The Levant 2014 kommer att bli succé.

Kommentera

