Bra form nu?!

Klev upp strax före sex idag i alla fall och kom ut på en runda, det är skönt att ha löppasset avklarat före frukosten, då kan jag slappa resten av dagen. Det blev 8K – i lagom tanketakts-tempo och svetten droppade bra. Det kändes som om jag hade sprungit ett riktigt tufft intervallpass trots att jag höll mig lugn.

Jag bestämde mig för att försöka med att få 10K i benen varje dag under semestern – antingen springandes eller gåendes och jag har lyckats bra med det. Någon dag har det blivit lite kortare, men för det mesta har det blivit lite längre. Jag har sprungit varannan eller var tredje dag, några gånger bara 5K men för det mesta lite längre. Artrosknät har mått riktigt bra och vaden har hållit sig rätt skaplig.

Känner mig riktigt nöjd med semesterns fysiska aktivitet – och är glad över att kroppen håller. Till hösten blir det sannolikt lite mer karateträning, ska dra ner lite på instruktörspassen så att jag orkar träna själv. Det kändes att det var lite för mycket i våras när jag hade 2-3 instruktörspass i veckan, då orkade jag inte med min egen träning – kan ju inte vara i dojon varje kväll!

Men det är roligt att vara i bra fysisk form. Jepp.

3 Responses to Bra form nu?!

  1. torgust skriver:

    Hur är det möjligt att springa så mycket med ett artrosknä? Frågar med tanke på en vän, som fått sluta helt, men det finns så klart olika grader av artros. Själv ångrar jag nästan alla mina löpsteg, fast det är ju lite kul att ha avverkat två maratonlopp, bl a det ursprungliga Marathon till Athen. Men fick jag leva om mitt liv, skulle jag springa mycket mindre och dansa mycket mer!

    • Ninja Ister skriver:

      Artrosknä mår bra av träning! Ju starkare muskulatur kring knät – desto mindre smärta. Visst gör det ont ibland, men oftast bara första 3-4 kilometrarna, sen släpper det. Och jag gillar att springa, gillar att ta ut mig! Fick jag leva om mitt liv skulle jag helt klart springa mycket mera!

    • torgust skriver:

      ont bara de 3-4 första kilometrarna! Nu förstår jag att bloggens motto är fullaste allvar!

Kommentera

