Saknaden gör inte ont

Jag ska tillbringa Julafton med mitt eget sällskap, det är mitt eget val. Jag har inga problem alls med julaftonen, det är faktiskt rätt skönt att slippa alla ”måsten” som hör till julafton – Kalle Anka, mat, julklappsöppning, proppmättheten och allt som hör en ”riktig” julafton till. Jag trivs bra i mitt eget sällskap. Jag har nästan alltid gillat dagen före bättre.

Minns när vi pysslade det sista tillsammans, Dottern och jag – hennes far aka min Handyman hade alltid julbord på jobbet kvällen före julafton (jo, en helt manlig arbetsplats). Så vi fejade och grejade. Med min Älskade blev det likadant, han sket fullkomligt i julen, vi fick feja bäst vi ville, han tittade på teven. Så Dottern och jag pysslade. Städade det sista. Skinkan i ugnen med en trasig termometer, gröten som brändes fast eller kokade över, den fula plastjulgranen fick sina prydnader.

Vi avslutade alltid kvällen med en skiva varm skinka och massor av dopp i grytan, nersköljt med massor av julmust. I kväll har jag städat det sista, doppat mitt bröd i grytan och ätit min skinkmacka alldeles ensam.

Jag saknar henne idag.

Men så tänker jag efter lite. Hon lever sitt eget liv nu, hon fixar sina egna traditioner, sina egna mysigheter med sin Amerikan. Hon är älskad där hon är, hon mår bra. Precis det som barn ska göra – skapa sig ett eget liv, klara sig själva.

Och märkligt nog – saknaden gör inte ont längre.

4 Responses to Saknaden gör inte ont

  1. kyrkis skriver:

    Det är ju så. Dom blir vuxna, skapar sina egna liv. Ibland är det vemodigt. Bara två av mina kommer i morgon. De andra har valt andra sätt att fira jul. Men visst minns jag jularna förr då vi bodde på den stora gården med det stora huset. Alla barn var små och hela släkten samlades hos oss. Men ack så trött jag var. Juldagens eftermiddag infann sig lugnet. Jag kunde läsa mina julböcker och äta lite godis.
    Numera är julen inte så kravfull.

  2. Tant Otto skriver:

    Jag saknar inte all julhysteri ..firar oxå på annat sätt nu ..och tycker som tur är trivs jag som du i mitt egna sällskap.
    Ska dock åka och träffa mina barn och barnbarn en stund på kvällen och vara med på julklappsutdelningen..sen är jag nöjd.
    Ha en skön och god jul ❤

  3. malin skriver:

    tänkt om alla föräldrar var som du, lika förnuftiga. ❤

  4. Islandsmamman skriver:

    Jag hoppas jag kommer dit till slut. Just nu kvider jag inför tanken på att Dottern blir kvar här minst ett år efter att jag flyttat mina bopålar. Och då har vi ändå mycket närmare än ni två.
    God bless Skype, va? 🙂

Kommentera

