Må vila och frid omsluta dig

Idag nåddes jag av beskedet att en av mina kollegor plötsligt dött, inte fyllda 50 än. En sjukgymnast, maka och mor.

Hon och jag gick sjukgymnastutbildningen tillsammans och arbetade tätt ihop första 4-5 åren av våra yrkesliv, vi har sedan fortsatt inom yrket och träffats då och då.

Vi hade väldigt olika åsikter om det mesta här i livet och våra diskussioner kunde pågå rätt länge – men vi kunde också tillsammans komma fram till rent av lysande idéer ibland. Hon var en intensiv kvinna, när hon engagerade sig i någonting kunde hon ge allt och hon gav sig aldrig. Hon var den jag vände mig till när jag ville ha åsikter om någonting, någon som kritiskt kunde granska mina idéer.

Hon var också genuint intresserad av andra människor, hon frågade om allt möjligt och det ovanliga med henne var att hon verkligen lyssnade på vad man svarade – och kom ihåg det till nästa gång. Hon kunde prata, men hon kunde även konsten att lyssna. Lyssna på riktigt.

Jag kommer att sakna hennes torra kommentarer på mötena, jag kommer att sakna hennes glada, lite frustande skratt när någon säger något roligt. Jag kommer att sakna att argumentera i det oändliga med henne.

Jag kommer att sakna dig Ulrika.

Och återigen kommer Eeva Kilpis ord till mig.

Oundvikligen,
dag för dag, närmar sig uppbrottet,
snart är vi alla jord.
Ha det så bra, du som gått före.
Hälsa världsalltet från oss.
Må vila och frid omsluta dig.

2 Responses to Må vila och frid omsluta dig

  1. kyrkis skriver:

    Det måste kännas tungt att förlora en sådan vän,

  2. Tant Otto skriver:

    Sorgligt ..då människor plötsligt dör i förtid, Tomrummet blir stort när döden hämtar hem de vi har oss nära..
    Döden är så definitiv.
    Fin dikt.

Kommentera

