Livet bär

Allhelgona-afton, Halloween.

För fem år sedan, just Allhelgonahelgen blev min Älskade inlagd på onkologen. Vi låg där i hans smala säng och tittade ut genom fönstret som vette mot gamla kyrkogården där alla gravar var smyckade med ljus och lyste upp novembermörkret. Vi låg där i hans smala säng och tittade på teven som sände en massa program om döden i olika kulturer. Vi låg där i hans smala säng och talade om hans kommande död. Vad han trodde döden var. Om han var rädd och för vad i sådana fall.

Vi talade om döden. Stilla med långa tysta pauser emellan våra ord. Lite gråt som blandades med komplicerade ordskämt som vi kiknade åt. Men vi talade också om hans död och vad som skulle bli efter hans död. Han hade ju så gärna velat vara med på Dotterns examen. Och han sa till mig att mitt liv först skulle bli för djävligt, men att jag skulle så småningom börja leva igen. Att jag skulle hitta någon ny man att leva med, det var han övertygad om. Jag som knappt vågade, nä ville inte, tänka tanken att han skulle dö, jag ville ju leva med honom! Jag var skräckslagen inför framtiden, utan honom. Han mer stoisk och lugn inför sin död. Ibland undrar jag – gav jag honom inte utrymme nog att sörja.

Och nu, fem år efteråt.

Så annorlunda mitt Liv är nu.  Jag tänder ett ljus på balkongen och minns min Älskade, på Allhelgona-aftonen. Så annorlunda mitt Liv är nu. Jag lever i självsamhet och Dottern är gift i USA. En ny man har kommit in i mitt Liv och ger mig kärlek och meningsfullhet. Jag har funnit en ny ro i min självsamhet och en stor glädje och kärlek i tvåsamheten. Jag trodde inte jag kunde känna så mycket igen, någonsin. Det är annorlunda nu, det är det. Men det är annorlunda på ett bra sätt.

Och nu, fem år efteråt känns det som om mitt liv återigen bär mig.

Jag har ett bra Liv.

Kommentera

