Idag gick jag sönder

Idag gick jag sönder.

Mitt hjärta krossades. Inte av ovänlighet eller elakhet, ibland är Livet bara taskigt. Inget jag kan göra någonting åt, inget jag kan påverka. Ingen har någonsin lovat att Livet ska vara rättvist.

Idag gick jag sönder, men jag kommer att laga mig själv. Som så många gånger förr. Det tar tid att laga det som har blivit krossat, men jag har lagat mig förr. Jag vet för jag har varit sönder förr.

Du tror du kuvar mig liv?

Tre gånger dagligen tvingad på knä
av nödvändighetens näve med mull på knogarna,
fyra gånger sänkt i en svartspräcklig förvirring
medan de försummade knackar i ett tomt bakhuvud,
fem gånger åderlåten på den sista uthålligheten
medan kärleken rinner bort genom fingertopparna,
sex gånger bortmotad från rummet med den hemliga
flöjten,
sju gånger nedtrampad, sju gånger uppstigen med ett
nytt trots,
varje natt famnad av en sorg som sjunkit till botten,
svalkad av drömmar, vitsippor, slängda vid
vägkanten,
väckt av en gryning med mörka ringar under ögonen –

du tror du kuvar mig liv?

Solveig von Schoultz

One Response to Idag gick jag sönder

Kommentera

