Gott i Uppsala

Kurs i Uppsala. Tog tåget i morse och bestämde mig för en promenad till BMC – drygt 20 minuter från stationen. Jag hittade direkt, benen gick åt rätt håll utan att jag behövde tänka alltför mycket. Det var ju här jag läste till sjukgymnast för drygt 25 år sedan, fötterna kom ihåg vägen!

Det var inte fler än två föreläsningar idag – och lite gammal skåpmat kändes det som. Sånt där som de tar upp på varenda kurs som handlar om rehabilitering – olika inlärnings- och motivationsprocesser, ”hitta patienten där hen är”. Ibland illustreras det med en trappa, ibland med en cirkel och någon gång som spiral. Jag gillar spiralen bäst… men som sagt – det är inte så mycket nytt. Så jag chattade lite under föreläsningarna istället. Antagligen kommer jag att få jobba lite mer med hemuppgiften då jag inte lyssnade så intresserat, men det går nog det också.

En shoppingrunda måste jag ju också göra, jag befinner ju mig i en annan stad, då måste småbutiker besökas. Hittade ingenting, fick bara skavsår på ena foten av allt gående. Men jag har lite tid i morgon också!

Hotellet jag bor på är en budgetvariant, det är kombinerat hotell och vandrarhem. Eftersom jag bokade hotellstandard har jag sänglinne, badrum och teve. Men rummet är inte stort och sängen är säkert inte ens 90 cm. Men det är ett charmigt hus, gammalt med lutande trägolv och lite tegelväggar här och där. Betydligt mysigare än fina hotell. Men ingen bar, ingen restaurang, ingen bemanning på kvällen.

Och Livet känns gott idag också.

Kommentera

