Livet är mäktigt

Jag sitter och vakar över min mamma som ligger och är på väg att lämna Livet. Min tuffa, sega mamma!

Hon som växte upp under andra världskriget i nordligaste Finland.
Hon som skickades hemifrån som 9-åring för att ta hand om sin storasyster som låg förlamad efter polio.
Hon som rymde hem flera gånger ända tills morfar sa till om att flickan skulle stanna hemma.

Hon som stickade raggsockor innan hon kunde läsa.
Hon som tvingades skriva med höger, trots att hon var vänsterhänt.
Hon som flyttade söderut för att läsa samtidigt som hon arbetade.

Hon som skaffade sig ett bra arbete på en bank.
Hon som följde sin man till ett nytt land, ett nytt språk.
Hon som arbetade femskift på fabriken.

Hon som födde tre barn.
Hon som alltid välkomnade hem sina barn, oavsett vad de hade gjort.
Hon som älskade och tog hand om sina tre barnbarn.

Henne sitter jag och vakar över nu när hon är på väg att lämna Livet, tacksam över att jag får finnas här.

Livet är mäktigt.

2 Responses to Livet är mäktigt

  1. Tant Otto skriver:

    Dessa urkvinnor..som varit med om så mycket..det är ett mäktigt liv de levt.
    Svårt att följa ett sista förlopp av ett liv som varit fyllt av så mycket. Då jag läser din text så påminns jag om min mamma som kom hit under kriget i Finland ..från Karelen..om hennes kraft och hennes enorma vilja göra alla gott. Ta hand om sin familj och liksom vara klistret som höll ihop hos. All kärlek till dessa fantastiska mödrar ❤
    Det är tacksamt att få ha varit vid deras sida genom livet..och väldigt sorgligt när det livet håller på att ta slut. Men man vill finnas där ända till det slutgiltiga slutet ..för att visa sin tacksamhet övar allt som de gjort. Det är det minsta man kan göra ..så känner jag. Snart är det min tur att sitta vid min mammas sida ..jag är beredd sedan länge på att jag ska åka till henne för sista gången.
    Det ger ingen tröst i allt det sorgliga ..men jag vill ända skriva något trösterikt..men det finns inga ord som kan trösta en i den svåraste stund.
    Kram

Kommentera

