Sömnmetoder

Föräldrar som använder sig av en metod för att gå barnet att sova lyckas bättre, skriver Allt om barn i en artikel idag. Det är några australiensiska forskare som har kommit fram till det.

Vi hade en metod när Dottern var liten – hon somnade i någons famn, varje kväll. Antingen gick vi omkring till musik eller så satt vi i gungstolen med henne i famnen. Jag var av åsikten att hon inte skulle gråta när hon var liten… jag hade fått för mig att barngråt betyder att hon behöver något – som trygghet till exempel.

Naturligtvis fanns det tyckare omkring oss som tyckte att vi skämde bort henne, men jag sa att jag skulle bära henne till sömns så länge jag orkade. Och tillslut var det hon själv som sa ifrån – vid ett års ålder somnade hon själv i sin säng, hon ville inte längre bli buren.

Idag känns det bra att vi orkade. Hon behövde aldrig gråta sig till sömns.

Andra bloggar om: , ,

4 Responses to Sömnmetoder

  1. helenaq skriver:

    åhh..om du viste hur skönt det är att läsa detta. Jag hr gjort precis samma sak ..att lita på mina instikter. Jag mådde skit när min exsvärmor ville att sonen skulle skrika sig till sömns och jag vägrade lyssna på henne.

    Gav f-n i alls åsikter om att ”skämma” bort. 🙂

  2. Annica skriver:

    Ja du, det enda min dotter somnade av en viss period det var av att åka bil! Gissa hur många timmar vi satt och skjutsade henne! Suck.
    God fortsättning

  3. Agnes Pappa skriver:

    Alla tacklar det på olika sätt. Vill man spendera flera timmar varje kväll med att få sitt barn att sova så varsågod.

  4. Miriam skriver:

    Kunde varit jag som skrev inlägget. Precis så gjorde jag med min son och gör nu likadant med min dotter. Fungerar hur bra som helst. Och till Agnes Pappa…det handlar inte om flera timmar varje kväll. Mina barn somnar inom 10 minuter!

Lämna en kommentar