Gudomlig chokladglass

Idag gjorde jag glass som är helt LCHF-tillåten.

4 äggulor vispas ihop med 1 dl sötningsmedel exvis Canderel (eller socker om man käkar normalt med kolhydrater)
1 dl kakao (Varlhona är en fantastisk god kakao som jag använder) blandas ihop med
2 dl vispgrädde
till en jämn smet och blandas ihop med ägg- sockerskummet.
3 dl vispgrädde vispas ganska hårt
Allt blandas och stoppas i glassmaskinen och ätes upp omedelbart när det är klart.

Underbart gott. Nästa gång ska jag blanda in valnötskärnor och krossad choklad också.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

7 Responses to Gudomlig chokladglass

  1. Mikaela skriver:

    Mm, får bli min nästa test med stevian! har faktiskt valrhonapulver hemma. ger canderel bismaker som stör tycker du?

    • Ister skriver:

      Mikaela; Jag tycker att Canderel faktisk inte ha någon större bismak, ärligt talat så har jag inte känt någon bismak alls!

  2. tonarsmorsa skriver:

    Mmmm… Bara det att det stod choklad och glass i samma inlägg gjorde mig sugen!

  3. Mikaela skriver:

    Aha, Jag testade att göra glassen efter receptet igår, med stevia, och det funkade sådär. Jag gillar inte bismaken, kan inte komma förbi det liksom, så det får bli Canderel nästa gång! 🙂
    http://njutmaten.blogspot.com/2009/05/stevia-tagning-ii.html

  4. […] att jag skulle kunna minska i vikt/storlek om jag lät bli just den glassen och åt den egengjorda LCHF-glassen istället. Det vore ju inte helt fel. Men det är ju så gott. Det är ju så vansinnigt gott med […]

  5. […] Sommar och glass är i princip synonymt så vi bestämde oss för att investera i en glassmaskin. Bra val, tycker särskilt Jon som älskar glass. Igår bestämde vi oss för att testa att göra egen chokladglass med utgång från detta recept. […]

Lämna en kommentar