Matrevolutionen – jag blir förbannad!

Jag har, som så många andra, läst Kostdoktorn Andreas Eenfeldts bok Matrevolutionen. En bok som är skriven på ett lättillgängligt sätt men ändå har vetenskapliga referenser för den som vill lära sig mera och fördjupa sig i olika studier.  Jag gillar sättet den är skriven på – det enkla först och referenserna i slutet för den som orkar. Den är så pass flytande skriven att den faktiskt går att sträckläsa, vilket jag naturligtvis gjorde.

Och jag blir så in i hel-ve-te förbannad! Förbannad på alla dessa kostråd som vi har matats med sedan 80-talet:  att minska på fetter och öka kolhydrater,  att mättat fett är farligt,  att vi måste äta fyra-fem måltider om dagen för att må bra.  Livsmedelsverket, socialstyrelsen, sjukvården – alla har förespråkat tallriksmodellen som den enda rätta – trots att det knappt finns några som helst studier som kan visa på att så är fallet.

Och jag blir så in i hel-ve-te förbannad! Förbannad över att jag själv har gått på det: ätit lightprodukter, tryckt i mig fibrer och frukt – vilket har resulterat i 30 års ständig kamp mot suget och lika många kilos övervikt (mina data från kroppsmätning i juni 2010, bör tolkas med en nypa salt dock).

Och jag blir så in i hel-ve-te förbannad! På hur jag, genom att följa idiotråden, har misshandlat min kropp med ständiga toppar och dalar av socker och insulin. Jag har följt råden och på det viset lagt en bra grund för hjärt- och kärlsjukdomar, för cancer och andra vällevnadssjukdomar.

I boken Matrevolutionen kan man läsa om varför kroppen mår så mycket bättre av låg halt kolhydrater, om varför insulinet ska hållas på låg nivå, om vad som sker när kolhydrater invaderar kroppen – och framför allt reder Eenfeldt ut detta med kolesterolens farlighet och ofarlighet.

Läs boken, om du har turen att få tag på den! Själv ska jag grotta in mig i några av studierna och lära mig mera!

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

19 Responses to Matrevolutionen – jag blir förbannad!

  1. Slottsfrun skriver:

    Instämmer till fullo!
    Har dock inte läst ut mitt exemplar, läser bara några sidor per kväll vid läggdax, så jag har inte hunnit så långt än. Kanske ska sträckläsa idag! Trist väder och lite allmänt söndagsslö idag.
    Stora yviga planer igår för idag, men nu mest bara slö…
    Ha en bra dag!

    • Ister skriver:

      Slottsfrun; men visst är den väldigt lättsmält? Jag tycker han har lyckats med att skriva krångliga saker begripligt.

      Michis; Njutmetoden kallas den också.

      Granntanten; nu blir jag lite avis. Du har en bra läkare på en vårdcentral nära dig!

  2. Michis skriver:

    Jag har ju hållt på med Xtravaganza – pulverdiet där man genom att medvetet sätta kroppen i svältläge hamnar i ketos.

    Det kändes lite halleluja att upptäcka att man inte behöver svälta sig för att hamna där. Om man säger som så.

  3. Granntanten skriver:

    Jag har läst boken som sänglektyr och håller på att lägga om min och makens matvanor. Har kört med smör länge för att jag inte tror på att äta kemiska experiment.Skall iväg och köpa smarriga avocado, makrill och annat gott. Skall också börja med att äta D-vitamin. Bäst av allt just nu – Kostdoktorn arbetar på en vårdcentral nära mig.

  4. […] Ninja Ister: Matrevolutionen – jag blir förbannad! […]

  5. Koff skriver:

    Ja jag blir ochså förbannad sen har vi blivit lurade av vattenlobbyn ochså kommer i håg alla argument som lobbyn hade planterat bland sjukvården och träningsfolket och diverse skribenter.

    Granntanten säger som ister säger är ochså avis på dig som har en sådan bra läkare nära dig, men det gäller min mor som bor 150m öster om länsgränsen.

  6. Elisabeth skriver:

    Jättebra inlägg. Jag håller med dig fullständigt!
    Har varit VV i många , många år, men sedan ett par år tillbaka fungerade det inte längre. I våras varning på sockret +15 kilos övervikt!
    Äter LCHF sedan mars -10

  7. Jeanette Högberg skriver:

    Instämmer helt! Man blev förbannad!

  8. Anita skriver:

    Kan bara hålla med…vi har blivit total blåsta…aldrig mera!!!!

  9. Georg skriver:

    Jättebra blogginlägg, helt omöjligt att inte klicka på länken, med en så utmanande titel. Jag är inte förbannad, jag är vansinnig! 🙂

  10. […] Ninja Lard: Matrevolutionen – I get pissed! […]

  11. ibod11 skriver:

    Man kanske inte ska prisa någon metod alltför mycket utan gå mer på förnuft och vad man mår bra av. Många av oss har väl provat otaliga dieter och kanske har vi t o m lärt oss något av det. Jag tror också på de nya kostråden men samtidigt kan jag undra vad som kommer sedan och hur vi kommer att tänka om 10 år.

  12. Daniel Andersson skriver:

    Så bra inlägg Ninjan!

    Jag har inte läst boken ännu. Håller på med istället för doping men har dock ett ex av boken .. den kommer läsas efteråt!

    Mvh
    Daniel

  13. Gunnar skriver:

    Alla dieter funkar om man är konsekvent. Sen är ”Matrevolutionen” ingen faktabok. Intressant men med ett antal selektivt betraktade studier som grund. Lågkolhydratkost är säker mycket effektivt…..om man som sagt är konsekvent.

  14. festinalente1 skriver:

    Det har kommit forskningsresultat, som i och för sig bara ökar på högen med forskningsresultat, som säger att det inte spelar någon större roll vilken av alla bantningsmetoder man använder. Håller man sig sig till vald metod disciplinerat, går man ner. Problemen är att många inte gör det och/eller återgår till gamla vanor.
    Grunden till viktökning är rent logisk. Det handlar om matematik och obalans i in och ut. Intas mer än kroppen gör av med, blir det ett sparat kapital.
    Om orsaken är enkel, är lösningen däremot svår. Det finns en uppsjö olika dieter och metoder, men det som jag saknar är den mentala sidan av problemet.
    Det är tydligen mycket lättare att ”hitta på/tänka ut” en ny variant på metod, men väldigt få tittar på den psykologiska aspekten.

    Jag menar inte att människan är dum, möjligtvis är vi ”svaga” som inte kan stå emot frestelsen. Jag tror inte att det finns så många i Sverige idag som inte vet att alkoholintag, snusning, rökning eller felaktiga kostvanor kan innebära hälsorisker.
    Detta till trots utsätter vi oss för detta riskfyllda beteende.
    Varför?
    Det är kanske där forskningen skulle finna svaret. Mental träning. På något sätt verkar det vara en konflikt mellan logiskt tänkande och njutningssökande.

    Samtidigt ser jag samma mönster inom ”bekämpningen av njutningsmedel” som inom den medicinska världen i stort. Den fysiska hälsan är betydligt mera statusfylld än den mentala hälsan. Det är mycket högre status att studera och verka inom de fysiska områdena än inom de mentala.
    Stora kostnader skulle kanske kunna sparas om man satsade mer på den mentala hälsan, på lång sikt.

  15. Ninja Ister skriver:

    Gunnar och festinalelnte1:

    Visst går man ner i vikt av kaloriunderskott, det påståendet går inte Eenfeldt emot heller, inte vad jag har hittat. Har ni hittat det?

    Att oselektivt betrakta några studier, är inte riktigt den uppfattningen jag har fått av boken, referenslistan är diger. (Och jag har tillgång till en hel del vetenskapliga tidskrifter och därmed studierna online på jobbet eftersom jag jobbar inom Landstinget).

    Vad det gäller människors ”svaghet” när det gäller att moststå suget – då talar vi om rätt grundläggande och starka belöningssystem i hjärnan. Martin Ingvar har skrivit intressant om detta i sin bok ”Hjärnkoll på vikten” och för mig blev det en aha-upplevelse att förstå hur hjärnan skriker efter mera kolhydrater så fort blodsockernivån sjunker. Alltså sjunket (den negativa derivatan) inte själva nivån.

    För mig är inte heller LCHF en bantningsmetod, utan ett sätt att inte misshandla min kropp med ständiga socker- eller insulintoppar. Det är ett sätt att äta så ren mat som möjligt och må bra.

    Dessutom är det ju ett plus att jag börjar normalisera min vikt, utan att behöva svälta, ha sug eller behöva tänka alltför mycket på mat.

  16. Jag skrev också lite grand om det där med sötsug och belöningssystem i går:

    http://blogg.ricercar.se/basic/2011/01/18/kanelbullen-ar-ett-smslan-lchf/

    Sedan gillar jag Gary Taubes kommentar: att påstå att övervikt beror på att man äter för mycket, är lika meningsfullt som att påstå att alkoholism beror på att man dricker för mycket. Sant, på sätt och vis, men ganska ointressant.

  17. Jag äter mycket kolhydrater varje dag. Jag har inga sötsug, inga problem med vikten och känner mig inte lurad av någon. För mig fungerar kostråden utan problem 🙂 Sällan hungrig.

    Gick ner 7 kg enbart att äta lite mindre och det gick smidigt utan problem. Man går ner på kaloriunderskott. Inget snack om saken.

    Tränar mina 3-4 gånger i veckan.

  18. […] på vikten Konsten att vara snäll Andra som har skrivit om Matrevolutionen: Träningslära Ninja Isters Meningslösa Dagens medicin Basic personligt Sanna Ehdin Tjockispojken Ann-Charlotte Läkartidningen Trillians […]

Lämna en kommentar