Mera fett åt folket

Var på verksamhetsplanering med jobbet häromdagen. Vi har även dietister i vår organisation och de redovisade det senaste inom kostrekommendationerna – och som vanligt var det tallriksmodellen som gällde. Visserligen är det på gång att man ska öka fettmängden lite och minska en aningen på kolhydrater, men annars är det precis som förr. Hon nämnde också att dessa rekommendationer finns i USA också, precis som om det skulle göra rekommendationerna mer trovärdiga. Då jag inflikade att – Ja, vi ser hur väl rekommendationerna fungerar i USA, fick jag till svar att det är ju för att folk inte följer rekommendationerna som de är feta.

Exakt.

De följer inte tallriksmodellen därför att den är svår att följa. Speciellt om man ska gå ner i vikt – då är det hunger som gäller för de som följer den modellen. Hunger och ett evigt ätande hela tiden; frukost, lunch, middag plus mellanmål. Helst en massa frukter som mellanmål, socker inpackat i läcker förpackning – vilket ger en blodsockerhöjning som naturligtvis följs av sänkning varmed hjärnan skriker efter mera. Och hjärnans skrik har vi svårt att motstå, det är en av överlevnadsfaktorerna att följa dessa skrik. Jag har följt tallriksmodellen under många år, jag har ätit ”rätt” och jag har varit hungrig.  Jag har ätit mina fem frukter om dagen, jag har druckit lättmjölk, använt lättmargarin, bara ätit grovt bröd. Och jag har stadigt gått upp i vikt, jag har syndat och haft dåligt samvete för det jag ätit och inte ätit. Jag hamnade på ett BMI kring 35 och det är inte hälsosamt, även om man som jag, trots det är fysiskt aktiv.

– Det är ju förfärligt att LCHF-förespråkarna inte tillåter våra svenska rotfrukter, rent miljömässigt är det ju hemskt, sa en av dietisterna och tog glatt av den importerade kiwi-frukten på kafferasten. Jovisst, det är jättemiljöovänligt att äta kött och mejeriprodukter producerade i Sverige jämfört med i frukt och kolhydrater som importeras – eller har vi risfält och apelsinlundar i Sverige?

-Vi vet ju inte heller vad lågkolhydratkost gör med kroppen i längden, är ett annat argument som kom upp. Nä, det finns inga långtidsstudier som håller måttet vetenskapligt. Men vi vet att övervikt är skadligt, vi vet att diabetes ökar, vi vet att höga blodsockervärden inte är bra. Ändå rekommenderar vi även diabetiker att äta socker, för det är ju bara att reglera det med insulin. Det kallar jag sjukt och oansvarigt.

Att gå ner i till en hälsosam vikt med LCHF är bra mycket enklare än med tallriksmodellen. Att fortsätta äta mindre kolhydrater ger en bestående viktminskning och när man väl har hittat sin nivå inser man också att man äter mer sällan. Man är helt enkelt mätt längre tid med fet kost. Man får inte blodsockerdippar när man inte tillför socker och man behöver inte stå emot hjärnskrik. Man äter och skiter mindre med LCHF, det kräver inte heller lika mycket planering under dagen.

Det är dessutom mycket enklare att planera sin träning då man inte behöver fylla på kolhydratmotorn stup i kvarten då fettförbränningen optimeras då inte kolhydrater tillförs, det är ingen nackdel, det heller.

Mera fett åt folket så att de håller sig mätta!

 

12 Responses to Mera fett åt folket

  1. Anna skriver:

    Helt rätt rutet.

  2. Slottsfrun skriver:

    Amen och håller med!! 🙂

  3. Christine skriver:

    Ansluter mej till talarna ovan, o tillägger: folk mMÅSTE röra på dököttet också!!! Det är dom i regel obenägna till!

    • Ninja Ister skriver:

      Fast det är jobbigt att röra på sig när man är alldeles för fet. Då kan det vara smart att gå ner i vikt först.

      Och vad är väl enklare än att gå ned med njutmetoden?

  4. Bokmalen skriver:

    Hejar på!!

    Sedan jag började med LCHF-kost så har mina eviga magkatarrer försvunnit. Och mina hälsprickor och mina gaser. Jag är mätt jämt! och jag har gått ned över 10 kg. Så det så!

  5. Islandsmamman skriver:

    *gör vågen*
    *gör vågen igen*

    -16 kg.
    Hår, hud och naglar skinande friska.
    Magen lugn och tyst.
    Humöret på topp och energinivån jämn (och hög) över dagen.
    Sover mindre men vaknar numera pigg (var som en urvriden disktrasa på morgonen förr i tiden).
    Sötsuget som bortblåst och jag har inte haft dåligt samvete över maten sen jag började – vilket annars har varit min ständiga förljeslagare i många herrans år.

    Om det här skulle råka kosta mig 5 år av mitt liv så tackar jag och tar emot för hellre må såhär till 75 än må som förr till 90! 😉

    Mer fett åt folket!

  6. Jag tror jag skulle ha svårare att gå ner i vikt med LCHF än Tallriksmodellen av skälet att jag älskar mina kolhydrater och skulle inte kunna motivera mig att ge upp så mycket av dem och därmed inte kunna hålla dieten.
    Varför måste det bara finnas ett rätt?
    Det som funkar det funkar och när det inte funkar så borde väl dietisterna rekommendera att man provar nåt nytt?

Kommentera

